Han sang feil
av Edvard Foss
Det var møte på et av bedehusene i Setesdal. Denne flotte dalen som slynger seg fra Kristiansand opp mot Hovden. Ånon spilte gitar og ledet allsangen.
En av sangene som ble sunget denne kvelden, var Jesper Krogedal sin kjente sang »Kor stort min Gud at eg ditt barn får vera». I avslutningen av første verset finner vi som kjent følgende strofe «..det alt er ferdig eg skal inkje gjera...». Men Ånon kom i farten til å synge feil. Han sang slik: «Det er alt ferdig, eg skal inkje gjera...» To små ord som byttet plass ble til en velsignet bibelsk sannhet.
Regnbuen
av Kurt Urhaug
Gud taler i hverdagen vår på mange måter.
Ofte taler han med regnbuens syv farger. Fargene er rød ytterst, oransje, gul, grønn, blå, indigo og fiolett innerst.
Dette er regnbuens farger, og de følger alltid denne rekkefølgen. Når sollyset treffer regndråpen, opptrer dråpen som et prisme som bryter og sprer lyset i syv ulike farger.
«Ved det navnet fant jeg frelse»
Av Ivar Gjerdi
For noen få år siden ble sangen «Navnet Jesus blekner aldri» kåret til den mest folkekjære og mest benyttede evangeliske sangen.
Den er jo skrevet av frelsesoffiseren David Welander og synges nå over hele verden, og ikke uten grunn. Det bekrefter den sentrale posisjonen navnet Jesus har.
Den ble skrevet i januar 1923 etter at Welander hadde blitt inspirert av en tale Frelsesarmeens sjefsekretær i Norge, oberst Joachim Myklebust holdt i Calmeyergatens Misjonshus i Oslo. Teksten han talte over var Salme 72, hvor det i vers 17 heter «La navnet hans bestå til evig tid, skyte friske skudd så lenge solen er til». Welander skrev sangen på toget hjem til Lørenskog, og fullførte den ut over natten. Den sto på trykk i Krigsropet kort tid etter.
Kampen om Jerusalem
Til alle tider har det vært en kamp om Jerusalem. Kampen handler om hvem som skal sitte på Davids trone. I sentrum av kampen om Jerusalem står Tempelhøyden. Det var her Salomo bygget templet.
1000 f.Kr. Bibelen dokumenterer at kong David kommer til byen nedenfor Tempelhøyden, og gjør den til hovedstad i Israel. Hans sønn, kong Salomo, reiser Det første tempel på høyden, der han plasserer Paktens ark.
KONG NEBUKADNESARS DRØMMESYN ( I )
av Knut Jensen
Kongen i Babylon har i et av sine regjeringsår, en drøm som forteller om en framtidig verdensvid utvikling. (Dan.kap.2,1-49).
Drømmen gjorde kongen svært urolig, og ble ansett som så viktig at Daniel, en av de bortførte fra Israel til slutt blir tilkalt, da ingen andre kunne tyde drømmen for ham.
Daniel kan fortelle kongen at det er fire store verdensriker som skal komme, for siden å gå til grunne. Av dem var det babylonske det første. Deretter skal det komme et femte rike som selv skal bli stående. Daniel avslutter slik: ”Sann er drømmen, og troverdig er tydningen av den.” kap.2,45.
VÅK DERFOR
Arnold Rasmussen
Jeg tok imot Jesus som min frelser før jeg var 12 år. Da hadde jeg allerede gått flere år på møter sammen med mine foreldre.
Jeg ble født inn i Den Frie Evangeliske Forsamling i Bergen. Der var det ingen skolerte teologer, men mange åndsfylte troende mennesker.
De fleste forstandere og predikanter var mennesker med stor innsikt i Guds Ord. De hadde brennende hjerter og solid åndelig erfaring. Jeg var priviligert å vokse opp under deres talerstol. De brukte ikke kirkeårets tekster, men de talte ut fra ord som de ble minnet om av Den Hellige Ånd.
Frokost hos Herren
av Anfinn Vihovde
I salme 90 er gjengitt en rekke bønner av «Moses, den Guds mann.» I vers 14 ber han om å få frokost hos Herren. Han nevner også hva han ønsker å få hos Gud. Han ser nok hva han har aller mest behov for: Derfor ber han: «Mett oss med din miskunn når morgenen kommer, så vil vi juble og være glade alle våre dager!»
Herren ønsker å ha oss ved sitt frokostbord! Den nye dagen vi går til,- kan by på litt av hvert. Derfor har det så stor betydning at vi begynner dagen på en rett måte,- og den beste måten å begynne dagen på, er å mettes ved Herrens bord.
Et ord til lærdom om vårt bønneforhold
av Konrad Landro
"Fra arkivet oktober 1980"
Dette bibelavsnittet er fra bergprekenen. Jesus taler her til datidens mennesker og da særlig til sine disipler om deres forhold til bønn. Kanskje også vi kan lære noe av dette.
«Men du, når du ber, da gå inn i ditt lønnkammer og lukk din dør, og be til din Far som er i lønndom. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg i det åpenbare. Når dere ber, skal dere ikke ramse opp mange ord likesom hedningene, for de tror at de blir bønnhørt når de bruker mange ord. Vær ikke som dem! For deres himmelske Far vet hva dere trenger til før dere ber ham.»Mt 6,6.
VOLDGIFTSMANNEN
av Johnn R. Hardang
I Jobs Bok leser vi disse ordene, i kap 9,32-35:
For han er ikke en mann som jeg, så jeg kunne svare ham, slik at vi kunne gå sammen for retten. Og det er ikke noen voldgiftsmann mellom oss, som kunne legge sin hånd på oss begge. Bare han ville ta bort sitt ris fra meg, så hans redsler ikke skremte meg! Da skulle jeg tale uten å frykte for ham. Men slik er det ikke med meg...
Det er Job som sier dette om sitt forhold til Gud. Et forhold som var preget av både frykt og uro.
Side 76 av 132