Av Jan Veiby

"Jeg vil glede meg i Herren, min sjel skal fryde seg i min Gud. For han har kledd meg i frelsens drakt, i rettferdighetens kappe har han svøpt meg - lik brudgommen, som setter på seg en lue prektig som prestens, og lik bruden, som pryder seg med sine smykker."

Jes 61,10.

Klær brukes til å dekke kroppen med. I Bibelen er klær ofte et bilde på rettferdighet. Både vår egen rettferdighet og Guds rettferdighet.

Da Adam og Eva var skapt, leser vi i 1Mos 2,25: "De var nakne, både Adam og hans hustru, men skammet seg ikke."

De var nemlig rene. Ingen synd eller syndig lyst gjorde seg gjeldende. Helt annerledes ble det etter at de falt i synd. "Da ble deres øyne åpnet, og de skjønte at de var nakne. Så flettet de sammen fikenblad og bandt dem om livet." 1Mos 3,7. Det var det første de gjorde som syndere. De forsøkte å dekke sin nakenhetsskam med fikenblader. Fra den dag av har mennesket prøvd å skjule sin synd med egne gjerninger. Men "fikenblad-frelse" fører ikke fram. Ingen er i stand til å frelse seg selv. Gud gjennomskuer oss fullstendig. Han ser like inn i hjertets dyp. "Vi ble som den urene alle sammen. All vår rettferdighet ble som et urent klesplagg." Jes 64,5a. Selv det beste vi kan frembringe er urent i Guds øyne. Ingen av oss holder mål for Gud. "...alle har syndet og står uten ære for Gud." Rom 3,23. Nei, menneskets gjerningsvesen fører ikke fram til Gud. Bibelen sier: "Og uten at blod blir utgytt, blir ikke synd tilgitt." Heb 9,22b.

Derfor grep Gud selv inn og skaffet til veie den rettferdighet som gjelder - og holder mål i Guds øyne. Det blir anskueliggjort i disse velsignede ord: "Og Gud Herren gjorde klær av skinn til Adam og hans hustru, og kledde dem." 1Mos 3,21. Et uskyldig dyr har gitt sitt liv for de skyldige. Mest sannsynlig var det et lam. Fra dette dyr gjorde Gud klær til Adam og Eva, og kledde dem. I disse klær stod de rene og rettferdige for Gud. Dette er et bilde på den rettferdighet som Gud i Kristus gir oss ved troen. "...og bli funnet i ham, ikke med min egen rettferdighet, den som er av loven, men med den jeg får ved troen på Kristus, rettferdigheten av Gud på grunn av troen." Fil 3,9. For at denne rettferdighet skulle bli oss til del, måtte Kristus lide og dø. Han var selve offerlammet som ble slaktet og kjøpte oss fri. Ved troen tilregnes vi hans rettferdighet, og står for Gud som om vi aldri hadde syndet.

Kledd i frelsens drakt. Svøpt i rettferdighetens kappe. Det taler om å være skjult med Kristus i Gud. Det er å være helt tildekket og innpakket. Så Gud ser bare Kristus, og ikke meg. Det er vår stilling i nåden. Og det er grunnlaget for vår glede i Herren.

Meg til frelse jeg intet vet

uten deg Guds Lam.

Ene i din rettferdighet

skjules all min skam.

 

Helt tildekket i dine sår

hvorfra blodet fløt.

Frelst av nåde jeg salig

står midt i all min nød.

(Jonas Pettersen).