Av Tor Andre Haddeland 

 

Joh. Åp. 2:8-9 -"Og skriv til engelen for menigheten i Smyrna:
        Dette sier den første og den siste, han som var død og er blitt levende:   Jeg vet om din trengsel og din fattigdom – men du er rik." - Slik starter sendebrevet til menigheten i Smyrna.

De syv sendebrevene i Johannes Åpenbaring er alle sammen skrevet til forskjellige menigheter i Lille-asia. De beskriver konkrete, lokale forhold og kommer med både anerkjennelse og formaning ut fra de gitte omstendighetene. Selv om brevene er skrevet til bestemte menigheter har de likevel et budskap til alle menigheter til alle tider!

Hvem er det som taler her i sendebrevet til Smyrna? Avsenderen presenterer seg selv som ”den første og den siste, han som var død men er blitt levende.” Hvem andre kan dette være enn Jesus Kristus, Guds Sønn? Han som Paulus sier ”ble gitt for våre overtredelser og reist opp til vår rettferdiggjørelse.” (Rom 4:25) Det er Jesus som taler til menigheten i Smyrna.

Og hva er budskapet? Jo, han sier han vet om deres trengsel og deres fattigdom. Han kjenner også til spotten og alt det de måtte lide for Jesu navns skyld. Sagt med andre ord - han visste alt om dem. Han kjente dem!

Menigheten i Smyrna hadde trange kår. De hadde stor trengsel og opplevde nød og forfølgelser på mange plan. Det kommer også frem at de var fattige, svært fattige! Ordet som er oversatt til fattigdom i vår Bibel, ptocheia, er et ord som beskriver full armod. Det betyr at de ikke hadde noe i det hele tatt! De var hele tiden avhengig av å få det de trengte til fra andre.

Ut fra disse beskrivelser kan det være lett å tenke at menigheten i Smyrna var en stakkarslig og ussel menighet – og det var den nok også, sett med menneskelige øyne. Det er også sannsynlig å tenke at de kristne i menigheten følte seg både mislykket og kanskje også glemt av Gud. Men legg nå nøye merke til hva Jesus sier til dem: - ”Jeg vet om din trengsel og din fattigdom – men du er rik - ”

Jesus kjente godt til forholdene i Smyrna og sier likevel: - ”du er rik”. Hvordan kunne han si noe slikt til mennesker som tilsynelatende manglet alt og var trengt fra alle kanter? Hvor fantes denne rikdommen? Jo, rikdommen hadde de i Jesus selv – Han var deres rikdom!

Har så dette sendebrevet noe å si til oss, vi som lever i dag? Ja, så absolutt! Jesus vet alt om meg og deg også! Han vet hvor du bor og han vet om dine gjerninger. Han vet om din trengsel og kjenner til alle dine vanskeligheter. Han ser til deg som føler deg fattig og hjelpeløs i deg selv og som ofte mislykkes i det å være en kristen. Han har et budskap til deg som gjerne vil tro på Jesus men som likevel føler deg både elendig og uverdig: - ”Jeg vet om din trengsel og din fattigdom – men du er rik – ”

Det å leve som en kristen i denne verden kan være et liv fylt med paradokser. Paulus hadde det også slik, og i 2. Kor. 6:10 setter han ord på noen av disse: - Vi er som ”sørgende, men alltid glade. Som fattige som likevel gjør mange rike. Som de som ingenting har, men likevel eier alt.” Hva var Paulus’ rikdom? Jo, han eide Jesus Kristus og det evige liv – derfor var han rik! Du er også rik – du som har fått dine synder utslettet ved troen på Jesus, Guds Sønn!