av Steinar Handeland

Denne verden har dessverre sett mange kors.

Som regel er det de fattige taperne som ender på et kors. Men slik var det ikke med Jesus, enda Skriften sier han var så fattig på jordisk gods at han hadde ikke det han kunne helle sitt hode til.

Men Jesus var annerledes, han var kongesønnen, Messias, verdens Herre! Det var bare et fåtall som skjønte det mens han levde sitt korte liv her på jorden. Det syndige, fordervede menneske, bød kongen et kors. Det skulle bli hans bortgang, utryddelse, trodde disse maktsyke, forherdede mennesker der de skrek: "Korsfest, bort med ham!" Hatet var ubeskrivelig mot Jesus, enda han bare hadde gjort det gode mot alle mennesker og hans undere viste at han var den han sa seg å være: Menneskesønnen, evig Gud, Fredsfyrsten.

Snart kommer Jesus tilbake til Oljeberget i stor makt og herlighet, da skal hvert øye se ham, også de som gjennomborret ham!

For noen uker siden feiret vi påsken og både langfredag og 1. påskedag sitter klart i minnet! "Til det gamle ærverdige kors" synger vi og der har vår sjel funnet hvilen for evig! For den som gjennom påskens hendelser har fulgt Jesus i Ordet, Bibelen,- er det en rystende beskrivelse! Her kommer menneskesinnet fram i all sin gru - og for slike kunne Jesus tenke seg å gå i døden for! Ja, han døde for ALLE, sier Skriften! Så hør dette underfulle budskap om korset:

Da korset ble lagt på Jesus i Jerusalem ved Antonieborgen, ble han ført ut av byen av romerske soldater og yppersteprester fra tempelet. Både ugudelige hedninger og slike religiøse jøder som kunne begå et så forferdelig justismord, drev han til Golgatahøyden: "KORSFEST" skrek Jerusalems jøder og felte dommen over seg selv. Gråt ikke over meg, sa Jesus til kvinnene som sørget langs Dolerosa, men gråt over dere selv og barna. "For gjør de slik med det grønne tre, hva skal så skje med det tørre?" Denne er uskyldig, sa Pilatus, jeg finner ingen skyld hos ham Da sa folket: "La hans blod komme over oss og våre barn."

Ja, bare 35 år senere var det reist en skog av kors etter at romerne hadde knust byen og tempelet og korsfestet titusenvis av jøder. Jerusalem var knust.

Men Jesu kors kan ikke sammenliknes med noen andre kors på jorden, for han ble hengt på "forbannelsens kors". Det behaget Herren å knuse ham. Straffen ble lagt på ham for at vi skulle ha fred. Stedfortrederen tok din og min dom og døde i vårt sted. Han døde som sonoffer - sin død, den døde han en gang for synden. Lammet ble slaktet og med sitt blod kjøpte Jesus oss evig frihet! Han var ren og hellig, uskyldig og lyteløs! Han var Guds utvalgte offerlam. Vår Gud er en forsonet Gud! Vår himmel er nå åpen.

Aksepter at han døde for deg! Hans soningsverk er evig nok. Han kan fullkomment frelse alle dem som kommer til Gud ved ham! Han venter på at du skal godta hans fullbrakte frelsesverk på Golgata. For det gjelder til evig tid. Og hvis du ikke vil erkjenne det her i tiden, må du erkjenne og bekjenne Jesu navn på dommens dag, men da er det evig for sent! Tør du virkelig avvise en slik Frelser?

Nei, vi faller ned for ham alt her i tiden og priser hans store navn: Takk Jesus, for at ditt fullbrakte korsverk aldri kan gjøres ugyldig og er universets mest uovervinnelig kors! Golgatas kors - Jesu seier - vår seier! Satan tapte så enormt at han aldri mer kan vinne et slag! Jesus fikk del i blod og kjød, for at han ved døden skulle gjøre den til intet som hadde dødens velde og utfri alle dem som var i dødsangst - og gi dem syndenes forlatelse og evig liv! Så stod han opp til vår rettferdiggjørelse!

Halleluja! Han ble naglet til korset,

ja døden han led og han ropte til Gud i sin nød.

Han for syndere stred, ja på korstreet led

og på korset vant frelse ved sin død!