Av Eivind Ydstebø

 
Joh. 11, 20-21
Da nå Marta fikk høre at Jesus kom, gikk hun ut for å møte ham.
Men Maria satt hjemme i huset.
Marta sa da til Jesus: Herre, hadde du vært her, da var min bror ikke død.

Det var ikke bare sorg og fortvilelse som preget hjemmet til Marta og Maria i Betania når Lasarus sykdom endte med døden. Vi aner også en bitterhet og bebreidelse av Jesus. De hadde sendt bud på sin venn og mester og håpet at han kunne gjøre Lasarus frisk, men han ga seg god tid.  Jesus elsket jo både Lasarus og hans søstre, men nå som Lasarus var død var alt håp ute. Hvorfor kom han ikke før ?

Jairus var forstander i synagogen, men i møte med liv og død var også han hjelpeløs.
Da han kom løpende og falt ned for Jesu føtter var han i stor nød. Han hadde bare en eneste datter. Hun var 12 år og livet var i ferd med å ebbe ut.  Nå satte han alt sitt håp til mannen fra Nasaret.  Men på veien ble Jesus opptatt med andre ting, og det ble for sent til å redde den unge jenta. Før de var fremme ved huset, kom dødsbudskapet.

Det finnes en gammel sang som vi har sunget endel de siste årene. Den har tittelen: «Han er underveis». Det er også fellesnevneren i de to hendelsene vi nettopp har omtalt. Jesus var underveis til både Marta og Maria, og til Jairus hus. Menneskelig sett kom han for sent til å gjøre noe.  Pasienten som trengte hans helbredende hånd var allerede død. Men takk og lov, selv dødens makt måtte vike for han som har overvunnet døden.
Lasarus kom ut av graven på Jesu befaling, og Jairus og hans kone ble ikke barnløse.
Det ble glede og jubel i begge disse hjemmene. Dette skjedde for at Jesus skulle vise sin makt.

Kanskje er du en av dem som har gjort det samme som Jairus og Lasarus søstre ?
Du har sendt bud på Jesus, fordi han er ditt eneste håp. Ikke bare en gang, men kanskje daglig har du løftet sinn og tanker mot himmelen.  Motivet kan være forskjellig. Noen ber for sin egen del, andre ber for sine kjære. Mer enn en gang har du kanskje tenkt at det ikke nytter. Etter mange års bønnekamp ser du ingen forandring eller tegn til at Jesus skal gripe inn. Bønnesvaret synes langt unna, tiden renner ut, og du er i ferd med å gi opp. Da trenger du å høre det samme som Job fikk høre av sin unge venn Elihu: Også når du sier at du ikke ser ham, så ser han nok din sak, og du må vente på ham ( Job 35,14)

Jesus er underveis, også til deg. Kanskje synes du han tar seg god tid, men han kommer.
Det kan komme tider i ditt liv der du ikke ser Guds ledelse, og der du har glemt Guds løfter til deg.
Men en ting er sikkert. Gud selv har aldri glemt et eneste av sine løfter til deg. 
Han er og blir trofast.  Det ligger i hans natur, for han kan ikke fornekte seg selv.

Bibelen er full av eksempler på at Jesus griper inn der det ser håpløst ut.
-Da disiplene skulle ro over til Betsaida, blåste det opp til storm fra nord og det ble umulig å ro.
I den fjerde og siste nattevakt kom han gående på bølgetoppene, og stormen stilnet.
-Det lå en mann ved dammen i Betesda. I 38 år hadde han ligget der. Det er naturlig å tenke at han hadde kapitulert for mange år siden. Han hadde ingen til å hjelpe seg ut i vannet, og situasjonen var meningsløs. Men en dag kom Jesus forbi. I Joh. 5,6 legger vi merke til en velsignet detalj:
Jesus ham. Jesus VISSTE. 

Jesus ser også deg, og vet om din nød.
Jesus kom ikke for sent til Betesda-dammen. Han kom ikke for sent til hjemmet i Betania.
Jairus datter ble gjort levende igjen, og gråt ble til glede.
Jesus kommer heller ikke for sent i ditt liv. Han er underveis. Bønnesvaret kommer.
Det er ikke sikkert du får oppleve det i din levetid, men Guds ord lyver ikke når det står:
..dersom vi ber om noe etter hans vilje, da hører han oss ( 1.joh 5,14)