Ingen er som Jesus
Av Kurt Urhaug
Det var sorg og savn i hjemmet i Betania over Lasarus’ død. Marta hadde sendt bud på Jesus om at Lasarus var alvorlig syk, men Jesus hadde ikke kommet. Det er både et alvorlig og hverdagslig tema vi leser om i Johannes evangelium 11.
Nå var det for sent. Ikke noe annet er mer håpløst enn ved en grav. Lasarus var død. Søstrene Marta og Maria var i sorg over savnet etter broren! «Jesus elsket Marta og hennes søster og Lasarus. Da han nå hørte at han var syk, ble han likevel enda to dager på det stedet der han var.» Joh 11,5.
Tempelplassen
Høsten har vært preget av uro i Jerusalem. Kravet er tilgjengelighet og eierskap til tempelplassen! Navnet «Tempelplassen» kommer av at det har stått et tempel der. Men arabiske ledere omtaler ikke stedet for tempelplassen. I dag blir det sagt at det aldri har stått noen tempel i Jerusalem! Men løgnen blir trodd på og er arabisk propaganda!
Profeten sier at fienden har gjort landet til sine eiendommer og gjør det «med hjertens glede og med inderlig forakt, for å drive ut dem som bor der, og plyndre det.» Esek 36,5. I dag er dette politikk og krav om Jerusalem.
Den røde tråden
Av Johnn Hardang
I Josvas Bok og kapittel 2 leser vi disse versene:
”Mennene sa da: Når vi kommer inn i landet, skal du binde denne skarlagenrøde snoren i vinduet som du firte oss ned fra. Og så skal du samle din far og mor, brødrene dine og hele slekten din her i huset hos deg.” (v.18)
”Hun sa: La det være som dere sier! Så lot hun dem gå. De dro så av sted, og hun bandt den skarlagenrøde snoren i vinduet.” (v.20)
Hvordan unnfly?
Av Sigmund Måge
”...hvordan skal vi da unnfly om vi ikke akter så stor en frelse?” Heb 2,3a.
Når dette spørsmålet reises her i Hebreerbrevet, så er det med bakgrunn i beskrivelsen av hvor stor Guds frelse er. Hva er det som gjør Guds frelse så stor? Det er dette at Gud sendte sin Sønn Jesus for å lide og dø i ditt og mitt sted. Han kunne ikke sende en seraf eller en annen engel for å frelse oss. Det var kun gjennom Sønnen dette kunne skje.
Kom og gå ombord i båten
Av Kurt Urhaug
Tema for den minste aldersgruppen på Evangelistens Bibelkonferanse i sommer var: Kom og gå ombord i båten. Her ble det skildret mange spennende fortellinger! Jesus var mye i Galilea, og de fleste av hans disipler var godt kjent på Genesaretsjøen. Jesus hadde ikke båt selv, men var mye ombord i disiplene sine båter. Det er ikke fortalt at Jesus selv fisket, men brukte båten til talerstol eller til å reise over til den andre siden av Genesaretsjøen (Joh 6,1).
Men Jesus brukte «fiskespråket» for å fortelle evangeliet.
Mal Jesus
Av Johnn R. Hardang
Jeg besøkte Vestnes i Romsdal for et par måneder siden. Det var bibelhelg på bedehuset med hovedtema: Kongen kommer!
Temaet var valgt fordi helga innledet adventstiden 2014.
Vi brukte hele denne helga til å gå på maleriutstilling i Profeten Sakarias’ Bok. Sakarias er kalt adventsprofeten i Det Gamle Testamente. Og grunnen til dette er hans sterke forkynnelse av Messias, frelserkongen som skal komme: Først i ringhet for å bli forkastet av menneskene. Siden enkelt og stille hver gang Ordet om Jesus blir forkynt. Og endelig i herlighet, for å ta seg av et lidende Israelsfolk og en fortapt menneskeslekt.
Jesus er stedfortrederen. Han døde i mitt sted.
Mitt stjernetegn
Det er mange som er opptatt med sitt stjernetegn. Det har ofte stor omtale i aviser og tidsskrifter. Stjernene og universet har stor påvirkning av det som skjer på jorden. Det er tidevann, sol og regn, men det har ikke noe å gjøre med min hverdag eller fremtid.
Mitt stjernetegn er korset!
Anna og Olene med CD-plate
Anna Aarsland Gard og Olene Aarsland Ydstebø har nå kommet med CD-platen "Jesus døde i mitt sted." Søstrene Anna og Olene fra Aarsland ved Vigrestad har i mange år sunget sangen om Jesus. De har vært faste deltakere på Evangelistens Bibelkonferanse, og har gledet tilhørerne med både sangen og vitnesbyrdet.
Kristi smerte - og vår smerte
Av Eivind Flå
Klag 1,12: ”Går det dere ikke til hjerte, alle dere som går forbi på veien? Sku og se om det finnes en smerte lik den smerte som er voldt meg, den som Herren har bedrøvet meg med på sin brennende vredes dag!”
Klag 1,12 er ord fra den gråtende profet. Folkets frafall og ulydighet lå på ham dag og natt. Det var som et ulegelig sår. Smerten ble uutholdelig. Om dette ordet gjelder Jeremia, kan det med rette også anvendes på Jesus. For smerten som voldte ham er større enn noen annen smerte.
Side 86 av 132