Av Ragnhild Gjerdi

Ragnhild Gjerdi  Oslo

 

Det er et spørsmål som vi alle bør være opptatt av.

 

En viktig forutsetning for å være en kristen er jo at en har sagt ja til å følge Jesus.

 

Når vi har lært Jesus å kjenne fra Bibelen, og Ordet har gitt oss sannheten, så forstår vi at det betyr mer enn å ha hørt om navnet Jesus.

 

Det er altså ikke nok å vite om navnet.

 

Vi må lære ham å kjenne.

 

Den kunnskap vi trenger må vi ta imot i Ordet, bønnen og samfunnet. Hvorfor er det så viktig? Bibelen forteller oss hvorfor Jesus kom til vår jord, hvem han var og hva han gjorde for oss.

 

Adam EvaDet gamle testamente forteller om syndefallet som skapte et skille mellom Gud, Skaperen og mennesket. Det var Eva og Adams ulydighet i Edens hage, (1. Mosebok 1.) og det krevdes en soning for å gjenopprette et rett forhold til en hellig Gud. Det fantes ikke et fullverdig offer for denne oppgaven, så Gud måtte selv gi sonofferet. Han ga sin egen Sønn til soning.Hvordan kunne det skje?

Når vi leser Johannes evangeliet, kapitel 1, ser vi en trostyrkende forklaring. «I begynnelsen var Ordet og Ordet var hos Gud og Ordet var Gud.» Ordet betyr Jesus. I Lukasevangeliet leser vi om Jesu mor. Hun var en jødinne med et spesielt oppdrag fra Gud, ved Den Hellige Ånd. Dette forteller oss at Jesus var Gud og menneske. Som menneske levde han et liv som oss, dog uten synd.

For å lære ham å kjenne må vi lese om hans liv og tjeneste, så vi lærer om hans store kjærlighet til oss mennesker. Som menneske led han døden for å sone vår synd. Han var den eneste som maktet å gjøre det fullkomne frelsesverk. Ved korsfestelsen ble dette mektige forsoningsverket fullbrakt.

Jesus var både Gud og menneske. Det er viktig å forstå det store som ligger i det. Hadde han bare vært menneske, hadde det ikke hatt samme virkning. Han var Guds Sønn, og det sier oss at han var Gud, men han måtte bli menneske for å bli sonoffer.

På korset opprettet han den nye pakt med menneskene og Gud. Det er hjertets omskjærelse. Hva betyr så det?

Bibelen forteller at jødene hadde en pakt (avtale) med Gud som var omskjærelsen på kjødet, som det står i 5. Mosebok 30,6. «Herren din Gud skal omskjære ditt hjerte og dine etterkommeres hjerte, så du elsker Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel, slik at du skal få leve.»Den nye pakts omskjærelse betyr at den som tror på Jesu død og oppstandelse som en soning for våre synder, og ber om frelse, får bli et Guds barn. Den blir født på ny.

For å forstå det fullt ut bør en lese Johannesevangeliet 3,1-16. Den fysiske fødsel skjer den dagen vi blir født her i verden. Det er enkelt å forstå, men å bli født på ny krever en forklaring. Det har med vårt åndsliv å gjøre.

Troen på Gud som Skaperen har også gitt oss den enestående evne til å velge mellom det gode og onde. Johannes 3,16 forteller oss at vi må velge en av to muligheter. Velger vi å tro på Jesus, så skjer det fantastiske at vi blir født på ny. Den Hellige Ånd viser oss Jesus, så vi ser at vi trenger ham.

Jeg har flere ganger vært i samtale med enkeltmennesker som har ønsket å få Den Hellige Ånd. De har ikke forstått det Jesus sier i Johannesevangeliet, at alle får Den Hellige Ånd som tar imot troen på Jesus.

Vi merker den treenige Guds nærvær. Den Hellige Ånd er den aktive del i treenigheten etter at Jesus for opp til himmelen. Den Hellige Ånds store oppdrag er å vise oss Jesus. Det er godt at vi kan be om Den Hellige Ånds hjelp. Da får vi merke Guds nærvær på en fantastisk måte.